5 Kasım 2012 Pazartesi

Röportaj: Faruk Kurtuluş

Mimari fotoğrafçılık alanında uzmanlaşan Faruk Kurtuluş, çekimlerden önce çalışma yapacağı mekan konusunda detaylı bir hazırlık gerçekleştiriyor. Dekorasyon gözü sayesinde işlerinde daha pratik olduğunu belirten Kurtuluş, mimari çekimler için özel olarak tasarlanmış perspektif kontrollü PC lensler kullanıyor.




farukPhoto Digital - 2001 yılında Beykent Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema Bölümü'nden birincilikle mezun olup 2004 yılında Marmara Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf Bölümü'nde yüksek lisans eğitimini tamamlamışsınız. Tamamen sanata adanmış bir eğitim hayatınız olduğunu gözlemliyoruz…

Faruk Kurtuluş - Evet, bütün öğrenim hayatım sanat eğitimiyle geçti. Çocukluğumdan beri de hep bu konulara bir meyilim vardı. İstediğim bölümlerde okuduğum için şanslı bir insan olduğumu söyleyebilirim çünkü herkes sevdiği bölümde okuma şansını bulamayabiliyor.  

PD - Uzmanlaştığınız alan olarak mimari fotoğrafçılıkta çekimlerden önceki hazırlık aşamalarınızdan bahseder misiniz? Bina - mekanı tanıma süreciniz, mimarı ile görüşerek yapı hakkında birinci elden aldığınız bilgiler vs…

FK - Çekimlerden önce çekimi yapılacak olan yerlerin haritadaki coğrafi konumunu gösteren kuşbakışı bir planını istiyorum. Ve harita üzerinden, o mekan üzerinde güneşin günün değişik saatlerinde ne konumda, hangi açıda olduğunu tespit ediyorum. Buna göre mekanın çekim planını oluşturuyorum. Ayrıca özellikle iç mekan çekimlerinde mekanın 3D çizimlerini istiyorum ve ışıklandırma hakkında da maksimum bilgi alıyorum. Çünkü çekimlerde kendi ışıklarımızdan yararlanırken, mekanın ışığının kendi karakterini de bozmamak gerekiyor. Ayrıca fotoğrafların mekanın aurasını daha güçlü bir şekilde yansıtabilmesi adına, mekanın mimarıyla konuşup, daha fazla öne çıkartılması gereken detayları öğreniyorum. Bütün bunlar haricinde tabii bir de mekanın işlevine göre de kareleri belirliyorum. Örneğin, bir otel çekimiyle, alışveriş merkezi çekiminin havası bambaşka oluyor.



PD - İlk mimari çekimlerinizi yapmaya nasıl karar vermiştiniz?

FK - Bundan yaklaşık 10 sene kadar önce ilk mimari çekim işim ablam Leyal Kurtuluş vasıtasıyla gelmişti bana. Kendisi de içmimar olduğundan, ilk olarak onun çalıştığı şirket için mimari fotoğraf çekimi yapmıştım. Yaptığım çekimler çok beğenilmişti ve ondan sonra işler kendiliğinden yürüdü. Kendileri için çekim yaptığım mimarların memnuniyeti neticesinde kulaktan kulağa yayılarak, artarak devam etti. İki yıl öncesine kadar freelance olarak çalışıyordum, şimdi ise Cream Fotoğraf Ajansı’nın fotoğrafçılarından biri olarak çalışmalarıma devam ediyorum.  

PD - Mimari fotoğrafta simetri kullanımına yaklaşımınız nasıl?

FK - Çekimlerde çok detaylı çalışıyoruz. Bende ailemden gelen bir dekorasyon gözü var zaten, babamla annem mobilya ve dekorasyon işi yapıyorlar. Ablamla çocukluğumuzdan beri hep bu işlerin içinde büyümemizin neticesinde zaten ablam içmimar, ben de mimari fotoğrafçı oldum. Bir mekana girdiğim zaman, oradaki bütün simetri bozukluklarına veya gözü rahatsız edebilecek olan her türlü küçük detaya dikkat edip düzeltmeye özen gösteriyorum. Çekimlerde de hiç acele etmiyorum. Çekimleri zamana yayarak, hata payını minimuma indirmeye dikkat ediyorum. Uzun zamandır da aynı ekiple çalıştığım için asistanlarımla ve ışık ekibimle birbirimizi çok iyi tanıyoruz. Bunun neticesinde çok fazla konuşmaya da gerek kalmadan, kendiliğinden detaylı bir şekilde akıyor her şey.  

PD - Mimari fotoğrafçılık Türkiye'de gereken ilgiyi görüyor mu sizce?

FK - Bence fotoğrafta branşlaşmak çok önemli. Yani belirli bir uzmanlık alanı seçmeniz ve bir tek o konuda çekim yapmanız... Fotoğrafa ilk başladığım senelerde biraz dağınıktım ben de. Bir iş geldiğinde onu hemen alıyordum konusu ne olursa olsun. Fakat kısa zamanda bütün enerjimi mimari fotoğrafa yönelttim ve bunun çok faydasını gördüm.
Mimari fotoğraf Türkiye'de aslında çok iyi tanınan bir fotoğraf dalı değil. Birçok mimar hala yeterli önemi vermiyor işin profesyonel bir şekilde fotoğraflandırılmasına. Halbuki o kadar emekle ortaya çıkarılmış olan bir yerin tanıtımında bence en önemli aşama mimari fotoğraf çekimidir.

PD - Kullandığınız ekipmanları öğrenebilir miyiz?

FK - Çekimlerde perspektifi bozmamak adına mimari çekimler için özel olarak tasarlanmış perspektif kontrollü PC lensler kullanıyorum. Makine olarak Canon'un EOS 5D Mark II modelini kullanıyorum. Tabii bu, şu an için geçerli. Sonuçta teknolojiyle beraber hep yenilemek durumundayız makineyi. Işık olarak da Elinchrom kullanıyorum. Değişik güç ve özelliklerde birçok ışık ve ışık aksesuarları götürüyoruz yanımızda





Kaynak:fotografdergisi.com




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder